søndag 12. desember 2010

Alternative julegaver: snacks

av Ellen


Små og store hender har jobbet i dag. Vi har bakt litt til oss selv, litt til gaver og så har vi gjort siste innspurt med julekort og merkelapper.

Til besteforeldre har vi laget fikenboller.
Ungene er ikke noe særlig begeistret for fiken, men de ferdige bollene måtte jeg gjemme i kjøleskapet til slutt...

Fikenboller

250 g myke tørkede fiken
100 g marsipanmasse
3 ss kakao
50 g smør

Smør og marsipan skjæres i biter. Finhakk fikenene.


 Dryss kakaoen over og arbeid dette sammen.


Rull deigen i små boller og rull disse i kokos eller melis.
Oppbevares kjølig. Vips: ferdig!


I mens har små hender jobbet med lussikatter:

ca 20 stk

150 g smør
5 dl hel melk
50 g gjær
150 g sukker
1 g safran eller 1/2 ts gurkemeie
1/2 ts salt
2 ts kardemomme
ca 14 dl hvetemel

Smelt smøret. Tilsett melk.
Rør gjæren inn i den lunkne melkeblandingen.
Bland alt det tørre sammen og hell væsken over.

La deigen heve til dobbel størrelse.
Elt deigen godt og la små hender overta. Deigen er lett å jobbe med og ungene kan kose seg med å lage diverse fasonger og figurer :)

Etterhev i ca 15 min.
Pensles med egg og pyntes med rosiner.
Stek kakene midt i ovnen: 250 grader i 5 - 10 min.

Lykke til med julebaksten :)


2 kommentarer:

therese sa...

Å, det så deilig ut alt sammen - må prøve kulene!

Anonym sa...

De ser allesammen så lækkert ud. Jeg vil ønske at jeg kunne bare hoppe derived til en vist lidt smag.