torsdag 25. november 2010

Alternative julegaver: lest bok!

Av Therese

Opp gjennom årene har jeg gitt mange kreative, såkalt 'alternative' julegaver. Noen mer vellykkede enn andre. Det vil for eksempel være en liten overdrivelse å påstå at jubelen stod i taket da jeg gav min bror et brukt eksemplar av Herman Hesses Siddharta, sammen med en hjemmefarget batikksinglet ('Skal jeg ha på meg denne mens jeg leser, liksom?'). Men det handlet nok likevel mest om ulike stiler og interesser. Jeg var 21, idealistisk og fattig. Slikt krever kreativitet.
Jeg vet heller ikke hva min mor syntes om sitt brukte eksemplar av Milan Kunderas Tilværelsens ulidelige lethed (jeg bodde i Danmark, må vite), for anledningen i nytt omslag designet av meg. Men jeg spurte heller ikke. Den gang syntes jeg hun var usannsynlig heldig som fikk et av mine 'kunstverk' (omslaget var marmorert med oljefarger, oh-la-la). Omslagene på dagens bøker er derimot rene kunstverk i seg selv.
Rent bortsett fra at jeg i dag ville gitt min mor en blodig krim istedenfor Kundera, ville jeg ikke gjort noe annerledes (jo - droppet omslaget, med mindre boken var virkelig stygg). Å gi vekk en brukt bok kan virke som en kjempebarriere å forsere, men når du først har gjort det, er det ingen grunn til å ikke fortsette.

(Passende bok? Beklager at jeg er så forutsigbar, men jeg kunne ikke dy meg)

Redd du skal virke gniten, sier du?
Løsning: skriv en liten lapp hvor du forklarer hvorfor (vil ikke bidra til avskoging av kloden/utslipp av syre og andre kjemikalier/ utrydding av regnskogen og dens urbefolkning blablabla - det er nok å ta av), og du skal se at en eventuell negativ reaksjon fort vendes til dårlig samvittighet over mottagerens eget bidrag til verdens søppelberg/avskoging etc etc. Ikke at dårlig samvittighet er det ønskede resultatet her, altså - men kanskje en større forståelse for miljøbelastningen vi alle bidrar til, og en større forståelse for dine valg.


Et annet tips som løfter gaven atskillige hakk, er følgende: Skriv en anmeldelse av boken. Ting du likte, ikke likte, hvorfor etc. Noe dere kanskje kan snakke om etter at mottageren også har lest boken. Putt anmeldelsen oppi en konvolutt, og lim konvolutten fast på innsiden av omslaget helt bakerst. Kult? Kult.
Og er du skikkelig lur, bretter du konvolutten selv av en side fra et blad, avis el.l. Ekte gjenbruk!

    
Jeg har en venninne som kjøper en del dvd'er. Selv gjør vi det nesten aldri, og vi trenger det ikke heller. Hver jul får vi nemlig en bunke filmer hun har kjøpt - og sett - med en liten anmeldelse klistret på omslaget. Jeg synes det er superkult, og i tillegg får vi trimmet lattermusklene - hun har en fiffig humoristisk sans. Hun kommer også med personlige anbefalinger som 'se den sammen med typen', 'dette er noe for fjortisen' etc.

Se, var ikke det en idé..? :)

3 kommentarer:

Anne sa...

Jeg er fan av alternative og grønne julegaver!

Ingen grunn til å ikke gi bort brukte bøker så lenge de er gode :) Er jo faktisk en liten kvalitetssikring i at den er lest av giveren og blitt vurdert til å være bra nok til å gis videre.

Har forresten opprettet en side på Facebook "Gi grønne julegaver i år" for å påvirke de som ikke leser grønne blogger på nett til å tenke litt alternativt også. Hvis du er på FB er du velkommen til å like sida og bidra med kreative og grønne julegaveideer :)

Anonym sa...

Kjempebra innlegg!!
Likte godt ideen med å anmelde boken eller filmen! :)

Ellen

Jordnært sa...

Hei Anne, takk for tips, glimrende tiltak - jeg 'liker' :)