søndag 4. desember 2011

Kjøttfri mandag - Bulgur

av Ellen

I går spiste vi ribbe - i dag er det klart for en kjapp kjøttfri mandagsmiddag :)


Her igjen er det som med couscousen - jeg bruker det jeg finner i kjøleskapet:


til 4 pers:

  • ca 300 g bulgur
  • olje til steking
  • 1 rød paprika
  • 1 grønn paprika
  • 1 squash
  • 1 hel brokkoli (bruk alltid stilken! Den er kjempegod :)
  • 1 boks kikerter
  • 3 - 4 tomater
  • hermetiserte hvitløksbåter
  • fetaost
  • oliven olje

Begynn med å hakke opp alt du ønsker å ha i retten.
Kok opp bulgur og vann som anvist på pakken.

Stek grønnsakene i oljen. Stek squashen lett før du begynner med paprikaen.
Så har du i brokkoli - og igjen: ikke overstek brokkolien - den er jo så gooood når det knaser!
Når dette er ferdig hiver jeg 1 ss oliven olje i panna sammen med bulguren. Bland godt.

Når retten er blandet hiver jeg oppi tomater jeg har hakket, hermetiserte hvitløksbåter og kikerter. Lar retten stå på svak varme under lokk i 1 - 2 min før jeg strørbiter av fetaost over retten.





Mandagene krever ofte noe som går fort. Og jeg vil anbefale gogreens bulgurmix. Bulguren kokes opp på noen minutter og krydderblandingen smaker kjempegodt!

Bulgur er kjappere og mer næringsrik enn feks ris. Den smaker litt likt på couscous men er mer næringsrik pga at kornet (durumshvete) er bevart. Og den er veldig veldig mektig... :)



God middag! :)


2 kommentarer:

Trude sa...

Tror jammen det blir dette på oss også i dag, snafs! Lun deilig mat full av hvitløk i vinterkulda her i nord :)

Benedikte sa...

Namnam! Det så kjempegodt ut! Skal prøves :-)