mandag 31. oktober 2011

Kjøttfri mandag - Couscous

av Ellen

Det geniale med couscous er at du kan bruke det du har av rester i kjøleskapet, varme det i pannen med litt couscous og det blir snadder. En annen ting jeg liker er at det går fort! Her i huset har vi det travelt på mandagene for jenta i huset skal på svømming, og da er det godt med noe kjapt. Her er en av mine varianter:


Couscous med tsatsiki og hvitløksbaguetter.....
til 4 pers:

  • 250 g couscous (se det litt ann utfra hvor mye grønnsaker du bruker..)
  • 1 ss smør
  • olje til steking
  • 1/2 paprika
  • 4 - 5 sopp
  • 1/2 squash
  • 6 -7 asparges
  • brokkoli
  • 1 boks kikerter
  • et par tomater
  • hermetiserte hvitløksbåter
  • fetaost
  • oliven olje

Begynn med å hakke opp alt du ønsker å ha i retten.
 Lag couscous etter anvisningen på pakken, og sett den til side.

Så steker du grønnsakene i olje. Begynn med squashen, soppen og paprika. De trenger mest steking og smaker godt med noe god krydder på.
Så har du i brokkoli og aspargesen. Og når du deler brokkolien - husk å bruke alt! De kraftige stilkene på brokkolien er kjempegod rå eller stekt. Du må bare passe på å skjære vekk det harde rundt. Småstilkene går rett i gryta som de er. (Ikke overstek brokkolien - den er jo så gooood når det knaser!)
Når dette er ferdig hiver jeg 1 ss oliven olje i panna sammen med couscousen. Bland godt.

Når retten er blandet og couscousen har fått varmen i seg hiver jeg oppi tomater jeg har hakket, hermetiserte hvitløksbåter og kikerter. Lar retten stå på svak varme under lokk i 1 - 2 min før jeg strørbiter av fetaost over retten.... Mmmmm!


 Maten er klar på maks 20 min! Servér! Nyt! :)





1 kommentar:

Anonym sa...

Prøvde denne i dag, og det ble kjempegodt!! Og for en super måte å få brukt opp alle små rester etter andre middager, da! Tuusen takk for enda et tips som vil bli flittig benytta her hjemme :-)

Klem, KristinB