mandag 21. juni 2010

Kjøttfri mandag - falafel

Av Therese


Det begynner å bli noen år siden jeg var ute på by'n i helgene, men av de som fortsatt frekventerer byens utesteder er det forbløffende få som har smakt falafel. Nattens siste måltid pleier å være pølser, hamburger  eller kebab. Jeg liker ingen av delene. I mine festglade år var jeg i tillegg veggis, så da stiftet jeg bekjentskap med den arabiske falafelen. Mye, mye bedre, dessuten billigere.
Man trenger selvsagt ikke danse disco og drikke øl for å spise falafel. Den smaker utmerket uten alkohol innabords - som er mer enn man kan si om pølsene.

Falafel er stekte, krydrede kuler laget av kikerter. Det er en populær fastfoodrett i Midtøsten - Egyptiske McDonalds har t.o.m. en McFalafel på menyen :)
Som regel serveres falafel i pitabrød med salat og en dressing, gjerne med tahini eller hummus smurt i bunn, men de kan selvfølgelig serveres på andre måter.

Falafel
500 g kokte kikerter (enten tørkede erter bløtlagt over natten og kokt 1-2 timer, eller 2 bokser ferdigkokte)
1 løk
4 hvitløksfedd
2 ts malt tørket koriander
2 ts malt spisskummen
2 håndfuller frisk, hakket bladpersille
2 egg
litt salt
olje til steking

(Vil du ha dem mer spicy, kan du tilsette 1/4 ts cayennepepper eller chilipulver. Er du mer glad i koriander enn jeg er, kan du bytte ut den ene håndfullen hakket persille med hakket frisk koriander)

Hakk løk og hvitløk, fres i olje til de er myke og blanke. Bland dette sammen med kikertene, kummen, koriander og evt cayenne/chili. Mos dette i en bolle eller food processor. Tilsett egg, persille og salt, kna godt sammen, form til 12 faste boller som du presser litt flate (lettere å steke om de er flate enn runde).
Stekes i olje ved middels varme ca 3 min på hver side/til de er gylne.

Men man må selvfølgelig ikke undervurdere hurtigmatens goder.... I multinasjonale matbutikker og i helsekost fås ferdige falafelmixer; tørket og pulverisert, blandes med vann, og stekes. Enkelt.
Enda enklere er det selvfølgelig å stikke innom den lokale kebabsjappen og kjøpe med seg en derfra. Og det er selvfølgelig dette man gjør på slutten av en fuktig bytur :)

3 kommentarer:

Mona sa...

Jeg koger ikke kikærterne, hvis de ligger i vand natten over er de helt perfekte til at lave falafel af. Man sparer både tid og energi - og så synes jeg faktisk de bliver super gode i konsistensen... :)

Jordnært sa...

Er det rigtigt?!? Det ved jeg sgu ik, om jeg tør. Ingen maveondt?

Mona sa...

Jep :) - Det er jo ikke en bønne, men en ært.