fredag 7. mai 2010

Strikkekoffert

Skrevet av Therese





- KLIKK på bildene for å se dem større! - 
Dette er et glimrende gavetips til en kreativ liten spire. Jeg så en lignende koffert på en fransk nettside en gang, og tenkte med meg selv at denne måtte man da kunne lage like fint selv istedenfor å få den tilsendt fra Frankrike, maskinprodusert og rådyr. Den ble finere, om jeg skal si det selv, og det var kjempegøy å lage den, så gøy at jeg først laget en til min datter, deretter denne her til venninnens 8-årsdag. 

Jeg kjøpte en pappkoffert på Panduro og dekorerte den med noe decoupagepapir jeg hadde, før jeg laget oppbevaringslokket og fylte det hele med kreative godsaker:
To stykker lin til å brodere på (jenta hadde allerede fått en liten broderiramme av oss), et ullpenal fylt med brodérgarn, og to nøster ullgarn. I lokket (som består av et pappstykke limt fast til innsiden av koffertlokket) laget jeg plass til saks, målebånd, to strikkepinner og en heklenål. Jeg sydde også en lite nålebok til oppbevaring av sy-, stoppe- og broderinåler. 

Du trenger:
  • En pappkoffert
  • Decoupage papir eller annen dekor (glansbilder, tegninger, bilder, postkort, utklipp etc etc) med mindre du ønsker å ha den 'naturelle' - du eller barnet ditt kan jo f.eks. tegne rett på kofferten, male den el.l.
  • Limpistol - billig, kjapp og supereffektiv
  • Buksestrikk, ca 1/2 cm bred
  • Stanleykniv/papirkniv
  • Ting å putte i kofferten - strikkeutstyr, hekleutstyr eller annet håndarbeidskos
  • Et stykke papp til innerlokket - se hva du har i papirbosset ditt. Det bør være tynt, men holdbart nok til å bære vekten av redskapene som skal festes på det og den tykke limpistollimen som brukes til å feste pappen med til selve koffertlokket. Pappen fra en litt kraftig pizzaeske bør gjøre susen. 




Start med å dekorere kofferten. Jeg brukte som nevnt decoupagepapir og decoupage lakk, fordi jeg hadde det liggende i stæsjet mitt, men her er det jo bare fantasien som setter grenser.  
Deretter kommer selve arbeidet: innerlokket. Klipp pappen ut så den passer inni koffertlokket. Den enkleste måten å gjøre dette på er å legge kofferten med lokket ned oppå pappen, tegne rundt, og så klippe litt innenfor kanten. 
Jeg pyntet dette innerlokket med en alv fra decoupagepapiret jeg hadde ('fairy flowers' av Cicely Mary Barker) - en alv som syr knapper av reinfann på en skjorte. Ganske fornøyd med den, ja!
Arranger redskapene du vil ha i lokket på en slik måte at de passer inn uten å kollidere med hverandre. På den måten får du en oversikt før du begynner å skjære. Markér med en blyant hvor du ønsker at strikkene skal festes. Husk at strikkene heller bør være stramme enn løse, så ikke redskapene faller ut.



Lag kutt til strikkene med en Stanley/papirkniv og press strikket igjennom. Den siden du skjærer fra blir den peneste, så sørg for at dette blir framsiden. Bildet over viser 'saksestrikket' mitt; det strikket saksen kommer til å henge i. Bildet under viser baksiden:



Gjør det samme med resten av redskapene. Bildet under viser 'strikkepinnestrikket' fra forsiden...



...og fra baksiden:



Snu pappskiven så baksiden kommer opp, og lim fast den en siden av strikket med limpistol. 



Plassér redskapet inni strikket, stram til, og lim den andre siden fast. Klipp vekk overflødig strikk. 



Jeg limte ikke fast strikkstykkene mellom strikkepinnene, ettersom strikket er stramt nok til å holde pinnene på plass.  
Fjern eventuelle redskaper fra pappskiven og lim den fast til innsiden av koffertlokket med limpistol.



Sett redskapene tilbake på plass, fyll kofferten med håndarbeidsgodsaker, ta et skritt tilbake og beundre arbeidet ditt!









Ser du den bittelille kurven med den bittelille trådsnellen og saksen?
Nemlig :)
..............................................................................................................................................

Alt trenger ikke være nytt:
Til denne bursdagsgaven har jeg altså gått ut og kjøpt meg en ferdiglaget koffert fra Panduro. Jeg har også kjøpt en ny saks, et nytt målebånd, broderigarn og to nøster økologisk ullgarn. Men penalet var ett av flere jeg kjøpte på tilbud en gang, og har hatt liggende i den obligatoriske 'gaveskuffen' (alltid noe på lur til en plutselig bursdagsinvitasjon - de har det med å dukke opp av intet i siste øyeblikk). Linstykkene klippet jeg fra stofflagrene mine. Decoupagepapiret og -lakken har jeg hatt liggende i årevis. Nålene, strikkepinnene og heklenålen tok jeg fra mine egne lagre - jeg har masse arvet håndarbeidsstæsj.
Det er ingenting som tilsier at nytt alltid er best, eller at ting pakket i masse plastemballasje (som f.eks. fem nye synåler) gjør en lykkeligere enn ting uten plastemballasje (som f.eks. fem brukte synåler i en hjemmelaget nålebok). En god regel før man kjøper noe, både til seg selv og andre, er å spørre seg selv: "Trenger jeg...?" "Hvordan kan jeg unngå...?"   "Hva kan jeg bruke av det jeg allerede har?"
På den måten sparer du både lommeboken og miljøet :)

Ingen kommentarer: