søndag 16. mai 2010

Saft av bjørkeblader

Skrevet av Ellen


Skal du tørke blader til bjørkete/krydder eller koke deg saft er tiden inne. Bladene bør plukkes mens de er unge, lyse og klebrie.
Selv har jeg tørket ca 300 gram blader i ovn de siste dagene, og nå lukter det utrolig godt i huset.
Bladene spres utover en stekeplate (med bakepapir), sett ovnen på 35 grader og ha en liten åpning i døren.
Bladene er ferdig tørket mellom 4 - 7 timer etter. Det kommer litt ann på hvor mye blader du har på platen.

Bjørkesaft:

  • 500 gram ferske bjørkeblader
  • 1 kg sukker
  • 1 pose sitronsyre (25 gr)
  • 1,2 l vann

Legg bladene i en kasserolle. (Ja, jeg vet - det er myyye blader her. Men det blir halvert straks du heller oppi vannet :) )
Kok opp vannet (1,2 l).
Hell sukker og sitronsyre over bladene, og hell over det kokte vannet. Rør godt rundt.
La dette stå kaldt og under lokk i 3 - 4 dager.


 
Saften holder i kjøleskap i noen uker. Et godt tips er å bruke flasker som kan korkes. Evt vaske og koke en plastflaske og legge saft i fryseboksen. Da får du et friskt og deilig glass c-vitamin som smaker av vår i vinter også.

Lykke til!


9 kommentarer:

Tussa sa...

Takk for tips!Skal plukke granskudd for å lage granskuddgele snart,kanskje jeg skal plukke med meg bjørkeblader i samme slengen:)

Jordnært sa...

Jeg leste en oppskrift på granskudd sirup i går.(For å bruke i brød og rundstykker). Tenkte jeg skulle ta meg en runde å plukke det også. Oppskriften på granskudd og bjørkeblad saft er samme som denne - halvt om halvt med blader og skudd. Men det hørtes litt værre ut å plukke ;)
La oss høre om geleen når du er ferdig! :)

therese sa...

Fiiine bilder! Gleder meg til å få smake neste gang jeg kommer utom - tror jeg holder meg til hylleblomsten i år :)

Elisabeth sa...

Heisann!
Dette skal prøvast! Har lag mykje hylleblomstsaft tidligare år og det er jo same prinsippet ser eg. Men spørsmålet mitt er: Skal safta utblandast med vatn når den skal drikkast?

Helsing frua i Lønnetunet! :)

Jordnært sa...

Hei :)
Ja, den blir ganske konsentrert. Ca 1/8 saft? Jeg merket at teen også var ganske mye smak på, trengte lite blader oppi en kopp - men det kommer jo også ann på hva man liker :)

Svanemor sa...

Så spennende!Har lyst til å lage jeg også:)

Unknown sa...

Kunne tenke meg å få oppskriften på den granskuddgeleèn som nevnes?
Har tenkt å sanke granskudd for å bruke i salat, men en gele er ikke å forakte.

Jeanette (Barn av Naturen) sa...

Åh, akkurat den oppskriften jeg trengte. Tusen takk! :)

Anonym sa...

Hei, jeg skal lage meg bjørkebladsaft..jeg lever lavkarbo så jeg må droppe sukkret. Kan jeg lage den av bjørkeblader, sitronsaft og vann tro ?