mandag 24. mai 2010

Kjøttfri mandag: gulrotsuppe

Skrevet av Therese


Retten i dag er en deilig, kremet gulrotsuppe. Jeg serverte den med ristet brød og den gjorde stor suksess her i huset. Oppskriften fant jeg på vg.no, endret den litt, og er som følger:

1/2 kilo gulrøtter
1 stor potet
1 middels stor løk
1-2 ss olje
1 ts kjørvel
1 liter grønnsakbuljong
saft fra en appelsin
salt og pepper
2 vårløk

evt 2 fedd hvitløk og 1 spsk revet ingefær

  • Skjær gulrøttene og poteten i terninger. Skrell og grovhakk løken.
  • Varm olje i en stor kjele eller gryte.                                                                                                      I originaloppskriften stod det olivenolje, men jeg valgte heller å bruke Cocosa pure coconut oil uten smak (fås i helsekost) fordi det er sunnere. Olivenolje har ikke godt av å bli varmet opp. Alternativt kan man bruke ekstra jomfru kokos olje med smaken intakt - jeg kan tenke meg at et snev av kokos ville kledd denne suppen bra. Denne kokosoljen er i tillegg kjempesunn. Fås i helsekost (Cocosa) eller hos Tidsporten (Dr. Gorg). 
  • Ha gulrøtter, potet og løk sammen med kjørvel i den varme oljen.
  • Rør om i fem minutter. Blandingen skal ikke brunes.                                                                                   
  • Lag buljongen for seg selv og hell den varm over løk, poteter og gulrøtter.                                                         
  • Sett ned varmen til middels og la det småkoke i ca 30 minutter/til det er mørt.                                             
  • La suppen kjøle seg litt. Ha den i en mikser eller foodprocessor og kjør den til de faste delene er moset opp og suppen er jevn.                                                                                                                                  
  • Varm opp i kjelen igjen og tilsett appelsinsaften.


Jeg hadde ikke kjørvel i huset, men suppen ble kjempegod likevel. Jeg tok i en skje med revet ingefær og to fedd hvitløk isteden. Jeg hadde også en rest med blomkål som måtte brukes, så jeg slang den også oppi sammen med gulrøttene. 
Suppen er både salt og søt og nettopp derfor supergod. Ønsker du den sterk, er det bare til fyre på med mer ingefær, pepper, chili eller cayenne.  
God appetitt!

Ingen kommentarer: