onsdag 30. desember 2009

Tiss grønt! Eller - hvor langt er du villig til å gå?

Skrevet av Therese


Hvor grønt er du villig til å leve? Er du villig til å erstatte ditt megaforurensende toalettpapir med vaskbare kluter? Bare til tiss, eller til bæsj også?

Jeg leste for første gang om stoffkluter på en amerikansk blogg, og fikk umiddelbart sans for ideen. Det hørtes bare ikke rett ut for oss. Av ulike grunner ønsker jeg ikke å bruke stoffkluter til å tørke bæsj med (selv om det i prinsippet er det samme som å bruke stoffbleier til babyer). Og papirmengden som går med til å tørke tiss med her i huset, mente jeg var minimal. Men ideen fenget, og ville ikke forsvinne sånn uten videre. Etter ca 14 dager hadde jeg hatt nok tid til å observere papirvanene våre - og det var ikke helt som jeg hadde trodd... I tillegg brukte vi skrekkelig mye papir på kjøkkenet.
Kjøkkenpapiret får bli neste utfordring, foreløbig nøyer jeg meg med å revolusjonere toalettvanene våre!

Litt leiting gjennom stoffrestelageret, og jeg fant et gammelt flanellaken. Vask, stryk, klipp, sikksakk. Kunne ikke vært enklere.


34 søte, små, lilla kluter!

Klutene bør være minst 20 x 20 cm. Vi oppbevarer våre i en plastboks på badet, og legger de brukte i et lite metallspann med lokk som står rett ved siden av doen. Hvis du er redd for lukt, kan du drysse litt natron nederst i spannet - men jeg har glemt det mange nok ganger til å oppdage at lukt ikke er noe problem. Hos oss er det kun mor og datter som bruker klutene, og altså kun til tiss. Datteren min er 7 år, og kjempestolt over at hun ikke bruker mer papir enn nødvendig! Nå har vi brukt tissekluter i et halvt års tid, og er godt omvendt :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei og takk for en super ide! Dette hadde jeg aldri kommet på av meg selv :-D Syntes med en gang som deg at det hørtes litt vel sært ut for vår familie, men et tankefrø var sådd og snart var jeg komfortabel med tanken. Og nå synes jeg det er den reneste luksus - rene, myke kluter i en fin kurv på hylla. Å oppbevare og vaske dem er veldig greit fordi vi har et lite bleiebarn og dermed har bleievask som vi legger klutene med. Så forskjellen merkes egentlig bare i bruk - og der kjennes det både behagelig og mer hygenisk, faktisk. Nå føler jeg meg ikke ordentlig ren når jeg har vært på do andre steder enn hjemme og "bare" tørka meg med papir :-)
Anbefales altså! Klem, KristinB