torsdag 16. september 2010

Guvangen Vikingmarked - arbeidet

Av Therese

Nille Glæsels klær henger utenpå teltet hennes til fri beundring.

Nille er viden kjent for sine kunnskaper om vikingtekstil, og har akkurat 
skrevet en bok om temaet. Boken inneholder også mønstre.
 
Under: folket i arbeid










Å vinne garn for mor er et ærlig arbeid.

Den ene av huldrene - plantefargeren vår i arbeid. 






Noe av det jeg liker best ved vikingmarkeder, er arbeidet. Folk arbeider rundt deg til enhver tid. Jeg elsker gammelt håndtverk, og jeg faller for folk som kan faget sitt. Det er noe utrolig tilfredsstillende ved det å mestre en kunst, utføre den, se resultatet - men det er også en sterk opplevelse av å være i forbindelse med folkene som har levd før oss. Når jeg bruker hendene mine, ser jeg skygger av mine formødres hender som jobber, hender som beveger seg gjennom tiden; som vever, syr, strikker, skjærer, kutter, samler, tilbereder, kjærtegner, nålebinder, risser, vasker, bærer, steller, bygger, hviler. Som om vi vever en felles vev av skjebner, lykke og gråt, liv og død, på tvers av tid og rom. 

1 kommentar:

Heidi sa...

Må være utrolig fint å kunne være med på noe slikt og oppleve hvordan det kunne vært før i tiden. Arbeid som har blitt gjort i århundrer. Kjempeflotte og sterke bilder som får en til å tenke! :)