onsdag 23. juni 2010

Siste sjanse for rabarbraslang!

Av Therese

Med fare for å bli en matblogg; vi MÅ bare skrive om all den (gratis! usprøytede!) herligheten Moder Jord byr oss i disse dager og langt utover høsten. Man kan nesten ikke gå ut uten å høre 'plukk meg! skrell meg! spis meg!' fra busker og kratt. I dag er det altså rabarbra som står for tur, ettersom det nå heller mot slutten for rabarbrasesongen - så ut og gå på slang, husj av gårde!! Men selv om det i mange norske oppskrifter står at rabarbraen må høstes innen midtsommer, er det en sannhet med modifikasjoner. Rabarbraen er sur hele sesongen, og i verste fall må du skrelle den for å fjerne uønskede trevler. Siden dette er første gang jeg lager noe av rabarbra, har jeg konferert med mangt et nettsted samt en venninne som er selvlært rabarbraekspert. I korte trekk er det slik:  - Om du høster rabarbraen tidlig, vokser den opp igjen og du kan sanke nok en gang. - Røsk blomstene opp, ellers bruker planten mer energi på blomsten enn å gi smak til frukten. - De unge (tynne) fruktene er bedre enn de tykke, men man kan bruke alt uansett. - Man kan bruke både grønne og røde frukter. - Det er ikke nødvendig å skrelle (og skrell endelig ikke om det er saft du skal lage, ettersom det er i skallet den fine rødfargen sitter).

Etter å ha rensket vår egen hage for rabarbra, rensket vi hagen til noen venner mens de var bortreist. Å stjele frukt og bær som står ubrukt og strutter 'plukk meg!', er lov. Jeg er sikker på at Politimester Bastian ville vært enig.



     

Det finnes flere oppskrifter på rabarbrasaft, noen mer kompliserte enn andre - her følger den jeg brukte på første omgang saft. Dette gir ca en liter (1 flaske), så gang opp oppskriften til ønsket mengde.

Ingredienser:
1 liter vann
1 vaniljestang
400 g rabarbra
220 g sukker
1 økositron


Fremgangsmåte:
Skyll og skjær endene av rabarbrastilkene, skjær i biter.
Ha i kasserolle (ikke aluminium) med snittet vaniljestang, skivet sitron (økologisk, siden du bruker hele sitronen) og sukker.
Kok opp, la koke 15 min eller til rabarbraen har 'klappet sammen'. 
Sil av, hell umiddelbart over på kokte flasker og kork til. Flasker, korker og korkmaskin fås for en billig penge på Europris. 
Evt kan du helle over på emballasje egnet for frysing og ha saft utover hele vinteren. 


Denne saften var en suksess blant saftdrikkerne her i huset. Personlig er jeg ganske sær og liker kun hylleblomstsaft. Vi er så heldige at vi har en diger hyll i hagen. I fjor laget jeg liter på liter av denne fantastiske gudedrikken. 
Når det gjelder rabarbra, foretrekker min gane rabarbra i paiform, og det blir neste oppskrift her på bloggen.
God Midtsommer!

4 kommentarer:

Tussa sa...

Vi har også vært på rabarbraslang.Eller,vi fikk et lass med rabarbra av mormoren min.Vi endte med å blande den med rips fra i fjor(som hadde ligget i fryseren)og sukker og slengte det i saftkokeren.Det ble kjempegodt.Rabarbra er en undervurdert plante!

Jordnært sa...

Å, ja, der minte du meg på all ripsen og solbærene jeg også har i frysen fra i fjor!

Mona sa...

Kender du den danske rødgrød? Det er en rigtig dejlig frugtgrød som er super at lave af alle de bær man har liggende i fryseren som skal bruges inden de næste kommer i. Den spises med lidt rå-rørsukker og lidt mælk eller fløde. Smager bare af sommer!!

Jordnært sa...

Mona, jeg kan huske, vi spiste det i børnehaven da jeg var lille, men har aldrig prøvet at lave den selv. Har du en opskrift?