torsdag 13. mai 2010

Hjemmelaget herbarium

Skrevet av Therese


Strikkekofferten fikk meg til å tenke på herbariumet jeg laget til min datter for noen år siden - også denne med Cicely Mary Barker motiv. Dette er så enkelt å lage at det nesten ikke trengs forklaring, men her kommer en kjapp en for sikkerhets skyld. Dette er en super gave til en liten venn eller venninne nå som sommeren nærmer seg (kalender sier iallefall så!).



Du trenger:

  • To skikkelig kraftige pappbiter, ca 5 mm tykke, i A4 størrelse
  • Pyntepapir/bilder el.l.
  • Limstift
  • Stanley/papir kniv
  • Silkebånd
  • Kontaktpapir



Start med å skjære pappen til i to A4 stykker. Du kan selvfølgelig lage en annen størrelse, bare husk på at det skal være plass til blomster av ulik størrelse inni herbariet.
Du skal lage to identiske pappstykker.
Lag fire kutt i hver pappbit (se på bildet). Her skal silkebåndet trekkes igjennom. Det er silkebåndet som holder hele herbariet sammen.
Dekorer etter eget ønske. Jeg valgte å lime fint papir på utsiden av pappen, brette det rundt kanten, og lime litt tykt papir på innsiden av pappen - akkurat stort nok til å dekke innbrettingen av ytterpapiret. Bruke limstiften til dette.
Gjenta med det andre pappstykket, og dekk deretter begge stykkene med kontaktpapir. Pass på å få pene folder/bretter. Begge sidene av pappen skal dekkes - kontaktpapiret beskytter herbariet mot fukt. 
Bruk fingertuppene til å finne de fire kuttene du laget i pappen. Du vil sannsynligvis kjenne dem lett gjennom pyntepapiret og kontaktpapiret pga 'sårkanten' som kom når du kuttet. Skjær kuttene opp på nytt gjennom papirlagene. Grunnen til at jeg gjør dette i to operasjoner er for å få kuttene så pene som mulig, med minst mulig sårkant.



Bruk knivspissen til å presse silkebåndet gjennom kuttene. Vev båndet inn og ut som vist på bildet. De to pappbitene henger nå sammen via båndet. Hvis du ser nøye på foto nr to, ser du silkebåndet som utgjør ryggen i herbariet. Båndet skal ikke limes eller på annen måte festes til pappen, ettersom den må kunne utvide seg med innholdet i herbariet - så pass på å klippe lange nok silkebånd!
Plassér 10-20 tykke, hvite ark mellom permene. Bruk gjerne akvarellpapir, eller annet papir med litt grov tekstur. Lukk herbariet, knyt båndene - du er ferdig. Resten er opp til den heldige mottageren!
    


Her er noen bilder av prototypen jeg laget i sin tid.







Da jeg gikk på barneskolen lærte jeg at vi skulle dekke hele siden med kontaktpapir etter at blomstene var presset. Dette er feil; fest heller litt hist og her med små biter gjennomsiktig tape eller biter med kontaktpapir. Ellers blir blomsten fort brun.  



I min neste post skal jeg vise hvordan man lager en enkel blomsterpresse til å ha med ut på tur. 

Ingen kommentarer: